Før man starter med forbedringstiltak, anbefaler Model for improvement å svare på tre spørsmål:
- Hva ønsker vi å oppnå? (mål)
- Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? (målinger)
- Hvilke endringer kan vi gjøre som vil føre til forbedringer? (tiltak)
Under punktet Erkjenne behovet for forbedring var konklusjonen etter auditen i eksempelet at ved denne enheten behandles mange pasienter med samfunnservervet pneumoni og pasienter uten indikasjon med tredje generasjons cefalosporiner, noe som ikke er i henhold til nasjonal faglig retningslinje for bruk av antibiotika i sykehus. Dette gir klare føringer for hvordan spørsmålene ovenfor kan svares ut.
Mål
Et mål for forbedringsarbeid må være konkret: «hvor mye, for hvem og innen når». En mulig målformulering i eksempelet over kunne være:
- andel pasienter med samfunnservervet pneumoni som behandles med penicillin skal øke fra x % til y % innen z mnd
Målinger
Man skiller mellom resultatmål (som er et helt konkret endemål) og prosessmål (som mer peker på om enheten er på riktig vei eller ikke). I eksempelet over kunne et resultatmål være:
- andel pasienter med samfunnservervet pneumoni som behandles med penicillin i perioden
- teller: antall pasienter med samfunnservervet pneumoni som behandles med penicillin i perioden
- nevner: antall pasienter med samfunnservervet pneumoni innlagt i perioden
Tiltak
Et driverdiagram er nyttig når det skal velges forbedringstiltak. Nedenfor er et eksempel å et driverdiagram for samfunnservervet pneumoni.
Sist oppdatert 27. juli 2017